طراحی لوگو


» تمامی کالاها و خدمات این فروشگاه ، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه میباشند و فعالیتهای این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است .
تحقیق مقايسه دبيرستان هاي دخترانه دولتي و غيرانتفاعي منطقه 2 تهران از نظر ميزان برخورداري از ويژگي‌هاي سازمان يادگيرنده 150 ص masoud 1393/07/07 دسته بندی : علوم اجتماعی و تربیتی 0

چكيده:

امروزه مفهوم نويني كه با پيچيده شدن محيط سازمان‌ها مطرح مي‌شود، مفهوم «سازمان يادگيرنده» مي‌باشد. هر چقدر عدم اطمينان محيطي (پيچيدگي وتغييرات محيطي) بالا باشد، سازمان‌ها نياز بيشتري به دانستن و آگاهي گسترده از عوامل محيطي دارند تا بتوانند خود را با تغييرات و تحولات محيطي تطبيق دهند. سازمان يادگيرنده را نوعي از سازمان به شمار مي‌آورند كه هدف اصلي آن يادگيري است و آموزش و يادگيري در آن نهادينه شده است..

«سازمان يادگيرنده» در طول زمان مي‌آموزد، تغيير مي‌كند و عملكردش را متحول مي‌سازد. «سازمان يادگيرنده» سازماني است كه عملكردهايش از طريق آگاه شدن و درك بهتر بهبود مي‌يابد و اصلاح مي‌شود (الواني، 1378-ص3)

براي ايجاد و توسعه سازمان‌هاي يادگيرنده لازم است گام‌هاي اوليه را از مدارس و ايجاد عادت به تفكر خلاق و يادگيري دائمي در تربيت شوندگان آغاز كنيم. كسب اطلاعات درست يادگيري در سنين خردسالي و در سالهاي نخستين مدرسه شكل مي‌گيرد و در طول حيات ادامه مي‌يابد. مهارت‌هاي شناختي درست لازمه پيشرفت تحصيلي و ايجاد رغبت و انگيزه براي يادگيري مي‌باشد. يادگيري تنها به سالهايي كه در مدرسه مي‌گذرد اختصاص ندارد ايجاد فرهنگ يادگيري و تبديل مدارس به سازمان‌هاي يادگيري مستلزم نگاهي ديگر به آموزش وبرنامه‌ريزي آن است. (مشايخ، 1380- ص135-164)

در تحقيق حاضر، حجم نمونه تحقيق 94نفر شامل 75 دبير و 19 مدير بوده كه البته اين افراد از 7 دبيرستان يعني 2 دولتي و 5 غيرانتفاعي با استفاده از روش نمونه‌گيري تصادفي خوشه‌اي از جامعه‌ 25 مدرسه‌اي انتخاب شده است. با استفاده از روش تحقيق توصيفي و به كاربردن پرسشنامه‌اي كه حاوي 30 سوال 5 گزينه‌اي بود، ديدگاه دبيران ومديران دبيرستانهاي دخترانه منطقه 2 شهرتهران، نسبت به يادگيرنده بودن سازمانشان (مدرسه) سنجيده شد. اطلاعات حاصله با بهره‌گيري از آمار توصيفي (فراواني،درصد، جداول، نمودارها) مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت و از تجزيه وتحليل ديدگاه دبيران و مديران، رشته تحصيلي، مدرك تحصيلي، سابقه خدمت و ... نتايج زير به دست آمد.

1- مدارس غيرانتفاعي منطقه 2 شهر تهران بيش از مدارس دولتي اين منطقه از ويژگي‌ها و اصول يك سازمان يادگيرنده برخوردارند.

2- اصول و ويژگي‌هاي سازمان يادگيرنده در گروه دبيران بيش از گروه مديران است.

3- با بالا رفتن سابقه خدمت و مدرك تحصيلي افراد به سمت ويژگي‌ها واصول سازمان يادگيرنده مي‌روند.

4- با توجه به رشته تحصيلي بيشترين افراد نمونه از رشته علوم انساني هستند كه اين نشان‌ دهنده بالاتر بودن اين ويژگي‌ها در اين گروه است.

فهرست مطالب

عنوان                                                                 صفحه

فصل اول: كليات تحقيق............................................................................ 1

تعريف و بيان مسأله.................................................................................. 2

اهميت مسأله.............................................................................................. 5

هدف تحقيق................................................................................................ 9

سوالات تحقيق............................................................................................ 9

تعريف عملياتي متغيرهاي تحقيق............................................................. 10

فصل دوم: ادبيات تحقيق........................................................................ 14

 بخش اول: پيشينه نظري تحقيق.......................................................... 18

سير تحولات نظريه‌هاي سازمان ومديريت.............................................. 18

سابقه سازمان يادگيرنده......................................................................... 21

تئوري يادگيري سازماني........................................................................ 24

تعاريفي از يادگيري سازماني.................................................................. 25

سازمان يادگيرنده................................................................................... 28

يادگيري سازماني و سازمان يادگيرنده.................................................. 34

 

عنوان                                                                 صفحه

نقش مكاتب فكري در سازمان يادگيرنده و يادگيري سازماني............... 37

اصول سازمان‌هاي فراگير از نظر «پيترسنج»......................................... 40

تفاوت سازمانهاي يادگيرنده با سازمان‌هاي سنتي................................. 54

بررسي و مقايسه نظريه پيترسنج با نظريه صاحبنظران ديگر................ 58

چگونه يك سازمان يادگيرنده با سازمان‌هاي ديگر متفاوت است؟......... 60

اجزاي سازنده سازمان يادگيرنده........................................................... 66

سازمان يادگيرنده در آينده..................................................................... 69

راهبردهاي ايجاد و گسترش سازمان يادگيرنده..................................... 70

راهكارهاي اجرايي سازمان‌هاي يادگيرنده............................................. 75

مزاياي ايجاد سازمان يادگيرنده.............................................................. 76

تغيرات ساختاري لازم براساس سازمان يادگيرنده در درون سازمان موجود (مدارس) 78

مدارس يادگيرنده.................................................................................... 80

ويژگي‌هاي مدرسه يادگيرنده.................................................................. 89

مقايسه‌ مدارس دولتي و غيرانتفاعي........................................................ 96

بخش دوم: بررسي پيشينه تحقيق........................................................ 99

نتيجه‌گيري............................................................................................. 114

عنوان                                                                 صفحه

فصل سوم: روش تحقيق...................................................................... 118

 روش تحقيق......................................................................................... 119

جامعه آماري......................................................................................... 120

نمونه و روش نمونه‌گيري..................................................................... 120

روش جمع‌آوري اطلاعات .................................................................... 121

روش تجزيه و تحليل داده‌ها................................................................. 122

فصل چهارم: تجزيه وتحليل يافته‌ها.................................................... 123

 اطلاعات توصيفي گروه نمونه.............................................................. 124

جمع‌بندي............................................................................................... 131

فصل پنجم: نتيجه‌گيري و پيشنهادات................................................. 132

بحث و نتيجه‌گيري................................................................................. 133

محدوديت‌هاي پژوهشي......................................................................... 134

فهرست منابع......................................................................................... 137

ضمائم................................................................................................... 142


تعداد بازدید : 3103
خرید و دانلود | 3,950 تومان
گزارش تخلف به پلیس سایت
مطالب مرتبط

9